Sindicatul din TCE Ploiești, reacție pe tema ADI Mobilitate: Cei 900 de angajați sunt îngrijorați

Sindicatul din TCE Ploiești, reacție pe tema ADI Mobilitate:  Cei 900 de angajați sunt îngrijorați

Sindicatul Transportatorilor din Ploiești a emis luni un comunicat de presă în care prezintă punctul de vedere al angajaților TCE Ploiești pe tema înființării ADI Mobilitate Prahova. Reacția vine în urma articolului publicat pe site-ul nostru, în care vicepreședintele Consiliului Județean Prahova, Cristian Apostol anunță că operatorul de transport public de persoane regional va fi selectat fie prin licitaţie, fie prin infiinţarea unui operator propriu subordonat ADI-ului (mai multe amănunte aici).

Iată comunicatul de presă:

Văzând articolul de presă, publicat în data de 07.04.2022 in ziarul DePrahova, cu subtitlul: „Un nou operator de Transport Public in Ploieşti, in analiză", prin care Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, dl. Cristian Apostol, menţionează că in cazul constituirii unei Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară, pentru transportul public de călători (ADI Transport), operatorul de transport public de persoane regional va fi selectat fie prin licitaţie, fie prin infiinţarea unui operator propriu subordonat ADI-ului, precizăm urmatoarele:

Susţinem îngrijorarea Primarului Municipiului Ploieşti, Andrei Volosevici, privind viitorul TCE S.A. Ploieşti, exprimată în mod public prin declaraţiile susţinute de acesta, ingrijorare pe care şi cei aproximativ 900 de salariaţi ai societăţii o manifestă din momentul apariţiei punctelor de vedere ale d-lui Vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Prahova, Iulian Apostol (membru USR).

Cerem Consiliului Local al Municipiului Ploieşti, in momentul luării deciziilor cu privire la participarea Municipiului Ploieşti la constituirea ADI Transport, să reflecteze asupra prevederilor legislative cuprinse in Legea Comunitare de Utiiităţi Publice" nr. 51/08.03.2006, şi anume art. h) prin care operatorul regional se inflinţează in baza hotărârilor adopotate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ teritoriale membre ale unei Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară, fie prin infiintarea unei noi societăti, fie prin participarea la capitalul social al unuia dintre operatorii existenţi deţinut de o unitate administrativ teritorială membră a Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitară.

De altfel există ADI-uri de transport public persoane constituite in prezent la nivel naţional care au ca operator regional societăţile de transport public persoane care deserveau Municipiile reşedinţă de judeţ, la care acţionari sunt Consiliul Local al Municipiului reşedinţă de judeţ şi alte unităţi administrative locale. Aportul celorlalte UAT-uri la capitalul societăţii deja existente este nesemnificativ (de ex: ADI Transport Cluj, operator CTP Cluj S.A., membrii asociaţi: Municipiul Cluj si alte 8 UAT locale; ADI Transport Sibiu, operator TURSIB S.A., membrii asociaţi: Municipiul Sibiu şi alte 8 UAT locale).

În ceea ce priveşte afirmaţia d-lui Vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Prahova, dl. Apostol Cristian, cum că numai un ADI din care face parte Consiliul Judeţean Prahova poate obţine finanţări din fonduri europene, considerăm ca este eronată, neexistând nici o prevedere legală ca dintr-un ADI să facă parte obligatoriu Unitatea Administrativ Teritorială Judeţeana (Judeţul), in cazul depunerii unor cereri de finanţare. (a se vedea ADI Cluj, ADI Sibiu)

Activitatea de transport public de calatori este o activitate la care administraţia contractantă impune condiţii prin contractul de delegare, condiţii legate de tarif, de trasee, de frecvenţa curselor,iar în schimbul acestor condiţii impuse aceasta fiind obligată să ofere compensaţii care să asigure operatorului un nivel de profit rezonabil, aspecte care sunt definite atât 1n Legea nr. 92/10.04.2007 cât şi in Regulamentul European (CE) nr. 1370/2007. Profitabilitatea unui operator de transport căruia i se incredinţează prestarea serviciului de transport public de călători depinde in esenţă de compensaţiile oferite de autoritatea contractantă prin intermediul contractului de delegare și nu de deciziile operatorului, acesta fiind obligat să execute serviciul în condiţii prestabilite nu în condiţiile unei pieţe concurenţiale libere. Cat priveşte nivelul de suportabilitate al tarifelor la transportul public de călători trebuie precizat că Municipiul Ploieşti se afiă in continuare printre Municipiile reşedinţă de judeţ cu cel mai ridicat grad de suportabilitate, un lucru benefic pentru mobilitatea urbană.

Pe cale de consecinţă Sindicatul Transportatorilor din Ploieşti susţine ideea Infiinţării unei Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară având ca scop realizarea transportului public de călători în Municipiul Ploieşti precum şi în zone limitrofe ale acestuia, dupa modelul deja aplicat în toate Municipiile Reşedintă de Judeţ din România, model prin care Municipiile reşedinţe de judeţ (inclusiv Municipiul Bucureşti) işi păstrează controlul asupra operatorului de transport public regional prin deţinerea majorităţii acţiunilor ale respectivului operator şi prin modul 1n care este reprezentat în cadrul organelor de conducere ale Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară.