Un nou operator de transport public în Ploiești, în analiză

Reacția conducerii Consiliului Județean Prahova la acuzele aduse de primarul Ploieștiului Andrei Volosevici pe tema statului viitoarei Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară, propusă să gestioneze activitatea de transport metropolitan, nu a întârziat să apară. Vicepreședintele Cristian Apostol susține că așteaptă propuneri din partea Consiliului Local Ploiești în ceea ce privește statul ADI Mobilitate. De altfel, liderul CJ a precizat că Ploieștiul nu ar avea capacitatea pentru a atrage fonduri europene pentru achiziționarea de mijloace de transport în comun nepoluante fără a face parte dintr-o Asociație de Dezvoltare Intercomunitară.
Vicepreședintele Consiliului Județean Prahova, Cristian Apostol, a răspuns acuzelor aduse de primarul Andrei Volosevici pe tema ADI Mobilitate Prahova.De altfel, reprezentantul executivului județean susține că acest proiect este extrem de necesar pentru localitățile din zona așa zisă metropolitană a Ploieștiului.
”ADI Mobilitate este un proiect început chiar de către mine și este un proiect foarte necesar pentru localitățile din zona metropolitană”, a precizat Cristian Apostol, vicepreședintele CJ Prahova.
Vicepreşedintele CJ Prahova susține că așteaptă propuneri din partea Consiliului Local Ploiești pe tema statului ADI Mobilitate. De altfel, liderul CJ că Ploieștiul nu are capacitatea pentru a atrage fonduri europene pentru achiziționarea de mijloace de transport în comun nepoluante fără a face parte dintr-o Asociație de Dezvoltare Intercomunitară.
”Putem discuta despre partea de statut a ADI Mobilitate. Nici noi, de fapt nimeni nu și-ar dori un ADI nefuncțional sau foarte greu funcțional. Din acest motiv am transmis și consilierilor locali din Ploiești o rugăminte și anume dacă au probleme deosebite cu acest statut să-l amendeze și să vină cu propuneri pentru a face un statut foarte bun atât pentru Ploiești, pentru Consiliul Județean, cât și pentru restul localităților din zona metropolitană”, a mai declarat Cristian Apostol, vicepreședintele Consiliului Județean.
De altfel, liderul CJ a precizat că Ploieștiul nu ar avea capacitatea pentru a atrage fonduri europene pentru achiziționarea de mijloace de transport în comun nepoluante fără a face parte dintr-o Asociație de Dezvoltare Intercomunitară.
”Proiectul este extrem de necesar având în vedere atât necesitatea Ploieștiului, cât și a localităților din zona respectivă pentru a accesa fonduri europene pentru autobuze nepoluante. Nu cred că Primăria Ploiești are capacitatea de a a accesa singură aceste fonduri. Din câte știu eu, o mare parte dintre mijloacele de transport vin prin minister, nicidecum prin resurse proprii
Cristian Apostol a vorbit și despre posibilitatea ca TCE sa nu fie selectat pentru a efectua aceste curse. Ar lasă firma de transport in comun a municipalităţii fara activitate. Acesta a precizat că mai întâi primarul Volosevici ar trebui să ofere amănunte legate de situația financiară a societății de transport în comun din Ploiești. În cazul în care managementul TCE este unul profitabil, atunci nu ar exista nicio problema să devină operatorul de transport al zone metropolitane..
”Am mai auzit și discuția că o să dispară societatea TCE. Domnul primar ne poate da detalii despre situația financiară a TCE Ploiești. Dacă TCE e profitabil, eu nu am nicio problemă să rămână operatorul acestei zone metropolitane”, a mai punctat Apostol.
Totodată, reprezentantul executivului județean a punctat faptul că o că sunt luate în calcul două variante, una în care serviciul să fie scos la licitaţie şi una de creare a unui operator propriu, subordonat ADI-ului, unde Primăria Ploieşti ar avea cel mai mare aport şi, implicit, ar putea avea un control majoritar.
”Ca idee de lucru, ambele variante sunt pe masă. Bineînțeles că fiecare are plusuri și minusuri. Noi tindem către una dintre variante. Acum depinde de fiecare consiliu local și probabil AGA ADI Mobilitate va lua decizia la momentul oportun”, a conchis Cristian Apostol, vicepreședintele CJ Prahova.
Conform propunerii actuale, viitoare asociaţie va gestiona rutele de transport de călători din toate cele 14 localităţi membre, atât pe cele care leagă localităţile între ele, cât şi cursele interne. Principalul avantaj este că asocierea permite atragerea de fonduri europene pentru achiziţia de autobuze ori microbuze nepoluante, dar şi pentru investiţii în infrastructura specifică, de la depouri la staţii de încărcare. Un alt avantaj, în viziunea iniţiatorilor, ar fi că se pot crea trasee integrate, în interesul călătorilor. Totodată, vicepreşedintele Consiliului Judeţean atrage atenţia că autorităţile din România au anumite obligaţii în domeniul mobilităţii urbane, iar Ploieştiul ar risca deschiderea unei proceduri de infringement de către Comisia Europeană începând din 2025.
Între timp, CJ Prahova se pregătește să lanseze licitația pentru serviciul de transport în comun interjudețean. În caietul de sarcini s-a prevăzut ca zona metropolitană să aibă un statut special.